تاریخچه پیدایش و تحول رشته تکنولوژی آموزشی با توجه به ابعاد نرم افزاری وسخت افزاری آن و سیر و تحول رشته تکنولوژی آموزشی از دیدگاه نظریه پردازی آن، یادآور این مطلب است که رشته تکنولوژی آموزشی که ارتباط تنگاتنگی با رشته های روان شناسی تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی یادگیری دارد، مطابق با سیرتحول در نظریه پردازی در این زمینه متحول شده است.
واژه تکنولوژی از کلمه «تکنولوژیا» گرفته شده است. معنای آن در یونان باستان انجام دادن یک هنر یا حرفه بوده است. بخش اول این کلمه (techne) تلفیقی از معنای یک هنر و یک تکنیک مشتمل بر دانش مربوط به اصول و مهارتهای عملی شامل دانستن و انجام دادن است. کلمه (Logos) نیز به معنای ،استدلال تبیین اصل و اراده دلیل است بنابراین تکنولوژی به معنای به کارگیری مستدل یا منطقی دانش خواهد بود (حاتمی جواد، ۱۳۸۳).
به عبارتی تبدیل دانش از مرحله پدیده ها یا تبدیل کشف روابط موجود میان پدیده ها، تکنولوژی گفته می شود که در آن از نتایج و یافته های علمی استفاده می شود.
لغت نامه لاتین و بستر نیز در تعریف واژه تکنولوژی این توضیح را می دهد: کاربرد دانش برای مقاصد علمی